Risk Management na burze – co můžete vypočítat a co jen tušíte?

V tomto článku trochu navážu na jeden svůj nedávný článek, ve kterém jsem vám velmi jednoduše přiblížil to, jakým způsobem je vhodné uvažovat při řízení rizik na svém účtu a jak k tomu využít selský rozum a jednoduché výpočty víceméně bez použití kalkulačky.

Když se řekne Risk Management, tak si většina lidí představí složité vzorečky, poměr hodnoty jednoho nesrozumitelného pojmu k jinému, ještě méně srozumitelnému. Koeficienty a tabulky. Kdo by chtěl dělat Risk Management, když už jen ten pojem zní tak složitě.

A pak se najednou objeví nějaký Podešva a kurz Hrajeme si na Burze, kteří tvrdí, že to všechno může být mnohem jednodušší. Co si o tom myslet? Zkuste tomu dát šanci a věřím, že se mnou budete souhlasit.

Řízení rizik ze tří úhlů pohledu – který vám dělá největší problém?

Před několika dny jsem v rámci webináře pro členy kurzu Hrajeme si na Burze uskutečnil přednášku o Risk Managementu. Při sestavování přednášky jsem se dopracoval k určitému stanovení přibližně tří oblasti, které se řízení rizik dotýkají a souvisí s ním. Každá z těch oblastí je specifická z hlediska toho, jak moc je přesně jsou její veličiny změřitelné, kvantifikovatelné a dá se s nimi matematicky pracovat.

Dají se tedy rozdělit v pomyslné škále mezi objektivními fakty, které můžeme posoudit a řídit je, a subjektivními charakteristikami, které souvisejí spíš s osobností online obchodníka, než s burzou jako takovou.

Fáze 1: Risk Management a Zisk či ztráta

Zde se dají zařadit objektivní faktory, které jsou dané burzou jako takovou, brokerem a podmínkami, které panují v rámci mezinárodního finančního clearingu (systém vyrovnání závazků a pohledávek). Faktory jako jsou:

  • Tržní prostor v pips, ticích či centech cenového pohybu v rámci kterých můžete realizovat zisk nebo ztrátu.  Tedy to, čemu v kurzu Hrajeme si na Burze říkáme „tržní leverage“, nebo také Profit Distance a Risk Distance.
  • Finanční účinnost aktiv tedy faktor určující váš zisk či ztrátu, kterou realizujete díky cenovému pohybu v pips jakmile máte otevřenou pozici.
  • Počet lotů, které do obchodu vložíte. Tento faktor je velmi důležitý, protože se jedná prakticky o jediný prvek Money Managementu, který máte pod kontrolou výhradně vy sami a nikdo jiný. Proto je vaší „svatou povinností“ s tímto prvkem Money Managementu a Risk Managementu velmi zodpovědně pracovat.

Tyto faktory, které lze přesně dopředu vypočítat a kvantifikovat stojí na jedné straně pomyslné škály „vyčíslitelnosti“ vlivů, které mají na úspěšný trading vliv.

Možná si povšimnete, že zde nezmiňuji pojem finanční páka. Vynechávám ji záměrně. Z nějakého záhadného důvodu se o finanční páce mluví velmi mnoho vzhledem k tomu, jak moc (málo) je důležitá. Finanční páka je poměr velikosti zálohy (marginu), který požaduje broker k tomu, aby vám poskytl přístup k celému kontraktu, tedy velikosti 1 lotu (nebo více lotů) vyjádřeného v penězích, počtu akcií a podobně.

Jenže velikost kontraktu pro vás při klasickém online tradingu není téměř vůbec důležitá a margin vám broker po ukončení pozice vrátí. Finanční páka je tedy víceméně nepodstatná veličina. Mnohem větší pozornost věnujte finanční účinnosti aktiv.

Fáze 2: Risk Management a Pravděpodobnost

Pravděpodobnost cenového vývoje se nachází na pomyslné škále „vyčíslitelnosti“, nebo by se dalo říct „exaktnosti“ vlivů, které působí na online obchodování, někde uprostřed.

Pravděpodobnost nějakého cenového pohybu můžete určit s větší nebo menší mírou. Prostě odhadujete, že cena ropy půjde nahoru nebo dolů s nějakou pravděpodobností. Sto procent ale nikdy nemáte. A také můžete mít větší nebo menší míru úspěšnosti ve vaší predikci pravděpodobnosti. Pravděpodobnost určitého cenového vývoje můžeme posoudit na základě faktorů, které sice mohou být zjevné, ale ne každý je vnímá stejně.

Typickým příkladem může být trend. Když máme na grafu jasný trend, tak je velká pravděpodobnost toho, že jej většina obchodníků vnímá v zásadě stejně, ale drobné nuance se mohou už u různých obchodníků lišit.

Pravděpodobnost toho, že nastane nějaký cenový vývoj na grafu prostě nelze určit úplně přesně. Existují však nástroje, které nám pomáhají k větší míře toho, že pravděpodobnost cenového vývoje určíme úspěšně. Těmito nástroji je např. technická analýza, která nám pomůže stanovit cenový trend a bariéry, které ho mohou zastavit.

Pravděpodobnost tedy můžeme pouze odhadovat a být v tom na základě svých zkušeností více nebo méně úspěšní. Ale o zcela přesném určení nějakého vývoje se bohužel může nechat zdát i těm nejlepším online obchodníkům.

Techniky, které vám umožní jednoduchým a časově poměrně nenáročným způsobem sledovat vaše příležitosti pro zisky na burze, učíme v našem kurzu.

O těchto přístupech k Technické Analýze a o řízení rizik jsme vytvořili náš specifický způsob analýzy. Nazýváme jej Situační Analýza Online a prezentujeme ji na speciálních živých webinářích každý týden. Jsou určené zpravidla našim VIP klientům, ale občas je zpřístupníme i širší zasvěcené veřejnosti.

  • Povídáme si se zajímavými hosty o tom, kam jdou ceny akciových indexů, forexových párů a komodit.
  • Jaká je nálada na trhu, která ovlivňuje tyto cenové trendy.
  • Podíváme se na zajímavé příležitosti pro obchody a…
  • …také se zaměříme na Risk Management nejen při obchodování, ale speciálně v souvislosti s řízením otevřených obchodů na burze dle WinSignals. Dostanete zajímavé informace o tom, jak aplikovat Risk Management do vašich WinSignals.

Ale zpátky k našemu tématu jednoduchého risk managementu založeného na selském rozumu.

Pověděli jsme si o tom, že některé veličiny v online obchodování a řízení rizik na burze můžete mít zcela pod kontrolou. Moc jich není, ale o to více byste je měli využívat. A pak je zde další, asi nejdůležitější faktor vašeho řízení rizik.

Fáze 3: Risk Management a vlastní psychologie

Možná se ptáte, jak s řízením rizik souvisí psychologie obchodníka. Věřím, že vám dokážu přiblížit, jak moc jsou tyto veličiny provázány.

Subjektivní psychologie každého člověka je naprosto neměřitelná veličina. Bavíme se zde o charakterových rysech, nebo (populárně řečeno) NÁVYCÍCH, které celkově předurčují každého online obchodníka k tomu, aby byl více nebo méně na burze úspěšný. A co víc, tyto osobnostní charakteristiky se mohou v čase měnit. A většinou tomu tak také v reálu bývá.

Už jste slyšeli větu „zisk se rodí v hlavě“. Jestli na burze vyděláte nebo proděláte je dáno vaší schopností co nejlépe vyhodnotit objektivní situaci na burze. Jestli máte znalosti a dovednosti, nebo nemáte. Nebo jak moc je máte… Zároveň ale vstupuje „do hry“ také vaše psychologie, která stojí nad burzou a ovlivňuje vaše jednání nejen v tradingu, ale i v jiných oblastech života.

Vlastní psychologie je u každého člověka unikátní a tento faktor nelze zaškatulkovat nebo nějak jednoznačně vyhodnotit. Tím se samozřejmě stává mnohem hůře „uchopitelným“ nástrojem pro práci na vlastním úspěchu. Zdravou psychologii nezískáte studiem seminářů o burze nebo v příručkách technické analýzy. Zdravou psychologii si musíte vypěstovat sami a je to dlouhý proces, který by vystačil na několik odborných publikací.

Jen jako tip o čem můžete přemýšlet v souvislosti se svou motivací k obchodování na burze… Zamyslete se, proč vlastně chcete obchodovat na burze? Většina z vás jistě odpoví, že chcete vydělávat velké peníze z pohodlí domova. Nemít žádné sklady, ale namísto toho jednoduchý byznys, ke kterému potřebujete jen svou hlavu, počítač a internet.

Co když ale je za vaším rozhodnutím něco jiného? Hlubšího a možná „temnějšího“ ? 

Setkal jsem se s mnoha případy lidí, kteří v hlubší debatě o motivaci, osobních cílech a dalších záležitostech lidské mentality zmínili, že vlastně chtějí dělat burzu aby sami sobě dokázali že na to mají. A v tuto chvíli se otevírá oblast nejrůznějších zákoutí člověčí psychiky. Aniž by si to většina zájemců o online trading uvědomovala, tak jdou na burzu právě s cílem si kompenzovat nějaký deficit. Chtějí sami sobě něco dokázat, dokázat něco ostatním lidem, rodině, partnerovi… Chtějí si kompenzovat neúspěch z předchozího byznysu.

Všechny tyto povahové stíny jsou přirozené pro každého člověka. Ale abyste byli v online obchodování úspěšní, tak musíte mít jasno s čím na burzu jdete. Co je vaším cílem a jakou máte skutečnou motivaci pro váš úspěch v online tradingu.

Jsme rádi, že klienti kurzu Hrajeme si na Burze a Premium Clubu HNB jsou v tom s námi.

Vojta Podešva

 


PS: Potřebujete více informací a ještě jste neprošli online kurzem a následně HNB Premium Clubem?

HNB Business

Jirka Mazur
Podnikatel, burzovní hráč a autor online kurzů Hrajeme si na burze a ŽIVOT NA PRAVÉ STRANĚ
Komentáře

Přidat komentář

  • Nejznámější online kurz
    V průběhu několika měsíců vás naučím pevné základy o burze!

    Získáte to, co jsem naučil i tisícovky dalších lidí během více než 15 let vzdělávání.

    Zajímá vás to? Klikněte na tlačítko níže a zjistíte více:

  • Jsme také na Facebooku